"El cens de la Xina i el món de demà". Font: Diari Ara
Albert Carreras, director d’ESCI-UPF, escriu al diari Ara sobre el moment de transició que està vivint la demografia xinesa i els impactes que pot causar a tot el món.
La importància de la Xina és cabdal actualment en política internacional. Qualsevol decisió en aquest país asiàtic marca les polítiques que s’apliquen a posteriori arreu del món. I en aquests moments ja s’aprecia que la demografia de la Xina està en un procés de desacceleració.
Sembla que deixarà de créixer de manera imminent. La causa, com apunta Carreras, és que “quaranta anys d’enriquiment continuat han acabat fent obsoleta la legislació del fill únic”. I què portarà això? Un ràpid envelliment de la població, la manca del recurs de treball de gent jove i la disminució del recurs dels estalvis, ja que la gent gran voldrà gaudir-ne (això també afectarà al finançament del dèficit dels països occidentals).
Aquest horitzó demogràfic es planteja abans d’haver assolit el nivell de renda per càpita de països econòmicament avançats. La demografia també impacta directament sobre les prestacions públiques, l’edat de jubilació o les exigències de la població (sobretot dones joves i gent gran).
Sembla que l’Índia superarà a la Xina en població en poc temps, i la demografia de l’Àfrica subsahariana passarà per davant de la de l’Índia. Això causarà un fort impacte en els fluxos migratoris, augmentarà la població musulmana, hi haurà canvis en les dinàmiques lingüístiques… tanca Albert Carreras dient que ens trobem en “un món en canvi accelerat i imprevisible”.
Ahir a la tarda, ESCI-UPF va acollir la taula rodona “La Intel·ligència Artificial, a examen” per abordar els reptes, riscos i oportunitats d’una eina que, des de fa uns mesos, està en boca de tothom.
Amb el 2022 a punt d’acabar, tornen els rànquings i llistes del més destacat de l’any. I, com ja comença a ser tradició, a ESCIUPFNews també us portem una selecció dels articles més destacats.
Dijous passat ESCI-UPF va celebrar un acte d’homenatge en memòria de Nacho Dualde, segon gerent de la institució que ens va deixar el passat 13 de desembre. L’acte va aplegar familiars, amics, companys i coneguts que van coincidir amb el Nacho al llarg de la seva trajectòria personal i professional.
Leave a message