2022, la nova normalitat
23/12/2022
Amb el 2022 a punt d’acabar, tornen els rànquings i llistes del més destacat de l’any. I, com ja comença a ser tradició, a ESCIUPFNews també us portem una selecció dels articles més destacats.
Ahir a la tarda, ESCI-UPF va acollir la taula rodona “La Intel·ligència Artificial, a examen” per abordar els reptes, riscos i oportunitats d’una eina que, des de fa uns mesos, està en boca de tothom.
Per entendre quins efectes està tenint i pot arribar a tenir en àmbits com l’educació o el món laboral, vam comptar amb tres experts en la matèria: Josep M. Ganyet, enginyer informàtic, professor de la Universitat Pompeu Fabra i CEO i cofundador de Mortensen; Laia Tarrés, enginyera de telecomunicacions, professora a la UPC i doctoranda en Deep Learning a la UPC-BSC; i Carlos Fenollosa, enginyer informàtic, emprenedor i CEO d’Optimus Price.
Com no podia ser d’altra manera, Chat GPT va ser un dels grans protagonistes de la sessió. Entre d’altres temes, es va parlar de l’efecte que aquest té en el món universitari i quina és la millor manera de treure-li partit. O com la IA pot ajudar a desenvolupar tasques rutinàries i que no requereixen d’una gran capacitat cognitiva en l’entorn laboral.
Tot i l’automatizació que ja s’està començant a implementar a les empreses (amb la destrucció de posicions junior que això comporta), el cert és que els humans encara tenim –i tindrem– un paper important en l’entorn professional. Ara bé, l’adaptació serà una habilitat clau en el mercat laboral del futur i l’especialització una de les maneres d’esquivar la preponderància que tindran les màquines.
Un altra de les qüestions que es van posar sobre la taula van ser els riscos que comporta l’ús d’una tecnologia com la Intel·ligència Artificial: infracció de normatives de protecció de dades, violació de drets d’autor, difusió de fake news, desinformació… Davant d’això, la reposta passa per l’entrenament de les IA i l’aplicació de filtres, però sobretot per una regulació forta i justa.
Com a conclusió, tots tres ponents van posar de manifest la importància d’entrenar i alimentar l’esperit crític i van subratllar que, en una època en què les respostes estan a l’abast de tothom, el més important és saber-se fer les preguntes adequades.
23/12/2022
Amb el 2022 a punt d’acabar, tornen els rànquings i llistes del més destacat de l’any. I, com ja comença a ser tradició, a ESCIUPFNews també us portem una selecció dels articles més destacats.
11/10/2022
Dijous passat ESCI-UPF va celebrar un acte d’homenatge en memòria de Nacho Dualde, segon gerent de la institució que ens va deixar el passat 13 de desembre. L’acte va aplegar familiars, amics, companys i coneguts que van coincidir amb el Nacho al llarg de la seva trajectòria personal i professional.
04/10/2022
Students attending the Introduction to Bioinformatics course had the opportunity to listen to Paula Petrone, Biomedical Data Science team leader at ISGlobal, speaking about Artificial Intelligence.
Leave a message