La bioinformàtica dona sentit a les dades biològiques
21/10/2020
1 min reading time
Manel Esteller durant la seva conferència als alumnes de 1r del BDBI. / Foto: ESCI-UPF
Manel Esteller, director de l’Institut de Recerca contra la Leucèmia Josep Carreras (IJC), ha participat a l’assignatura Introducció a la Bioinformàtica que cursen els estudiants de 1r del BDBI amb una conferència que portava per títol “(Epi)Genomics, Bioinformatics and Big Data” on ha explicat quines són algunes de les aplicacions de la bioinformàtica en el camp de la recerca epigenòmica.
En primer lloc, ha deixat clar que només quan es posen en relació coneixements provinents de diferents disciplines científiques com la biologia, la bioinformàtica o la genòmica es poden arribar a comprendre malalties tan complexes com el càncer. Esteller ha explicat que en molts casos la recerca no comença amb experiments al wet lab sinó al dry lab, amb el procés que es coneix com a data mining on la bioinformàtica és clau per a l’obtenció i la confrontació de les dades i per trobar associacions entre diversos paràmetres.
A continuació, el director de l’IJC ha exposat exemples de casos reals en què la bioinformàtica ha sigut una peça clau per als avenços que el seu equip ha desenvolupat en la millora dels tractaments contra el càncer. Entre aquests, Esteller ha mencionat l’EPICUP, el test epigenètic capaç d’identificar l’origen desconegut dels càncers que ja han fet metàstasi, i la millora en la predicció de l’efectivitat o no de la immunoteràpia segons el tipus de càncer abans d’iniciar el tractament.
Manel Esteller també ha esmentat alguns dels camps emergents de la ciència on la bioinformàtica hi té molt a dir, com l’estudi de models de càncer amb una estructura en 3D o l’estudi genòmic de cèl·lules úniques. També ha destacat que la bioinformàtica és la disciplina que dona sentit a les dades biològiques i, per aquest motiu, és molt important que els bioinformàtics siguin capaços de connectar amb un llenguatge planer i comprensible amb aquells que no són experts en la matèria, ja siguin professionals mèdics o pacients.
Per últim, el dr. Esteller ha agraït la feina que fan els membres del seu equip i ha assenyalat que a l’Institut de Recerca contra la Leucèmia Josep Carreras es fa una clara aposta per la bioinformàtica i els bioinformàtics. Per això mateix, ha encoratjat a tots aquells alumnes interessats a posar-se en contacte per a participar i col·laborar amb el centre de recerca.
How can we ensure that nanorobots minimize their environmental footprint while serving society responsibly? This is the challenge addressed by GREENS, a Marie Skłodowska-Curie Doctoral Network that seeks to embed the principles of the circular economy, reduce, reuse, recycle, rot, and refuse, into the entire lifecycle of micro- and nanorobots.
On September 5th, the University of Las Palmas de Gran Canaria (ULPGC) hosted the final meeting of the CICEP Project – Circular Economy Action in Island Regions through the Valorization of Plastic and Agricultural Waste, with the participation of the University of Girona (UdG) and the UNESCO Chair in Life Cycle and Climate Change ESCI-UPF.
Dr. Sandra Sinem Kaya, professor and academic coordinator of the Talent Area at ESCI-UPF, participated in an Erasmus+ mobility and research visit in Italy from September 1st to 5th, focusing on the interdisciplinary connections between gastronomy, science, and consumer perception.
Leave a message